Αντισυνταγματική αναμένεται να κρίνει τη διατήρηση οποιουδήποτε κλειστού επαγγέλματος για οποιονδήποτε λόγο στην Ελλάδα απόφαση της Ολομέλειας τουΣυμβουλίου της Επικρατείας ΣτΕ που πρόκειται να εκδοθεί πολύ σύντομα.
Σύμφωνα με πληροφορίες που μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, για την απόφαση αυτή, το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο θα επικαλείται το σχετικό άρθρο του Συντάγματος περί ελεύθερης επαγγελματικής επιλογής των Ελλήνων πολιτών. Συγκεκριμένα, θα βασίζεται στο άρθρο 5 παράγραφος 1 του Συντάγματος, με το οποίο κατοχυρώνεται η προσωπική και οικονομική ελευθερία ως ατομικό δικαίωμα, ειδικότερη εκδήλωση της οποίας αποτελεί η ελευθερία επιλογής και ασκήσεως ορισμένου επαγγέλματος.
Προηγούμενη απόφαση του ΣτΕ, που αφορούσε προσφυγές για την έκδοση αδειών Φορτηγών Δημόσιας Χρήσης, αναφέρει ότι στην «επαγγελματική ελευθερία ο νόμος μπορεί να επιβάλει περιορισμούς για λόγους δημοσίου ή κοινωνικού συμφέροντος, οι οποίοι σε κάθε περίπτωση πρέπει να τελούν σε συνάφεια προς το αντικείμενο και τον χαρακτήρα της ρυθμιζόμενης επαγγελματικής δραστηριότητας».
Το δικαστήριο επισήμαινε ακόμη ότι «τέτοιο λόγο δεν συνιστά η προστασία του οικονομικού συμφέροντος των ήδη δραστηριοποιούμενων σε συγκεκριμένο επαγγελματικό κλάδο, με την αποτροπή της εισόδου στον κλάδο αυτό νέων επαγγελματιών και της εκ του λόγου τούτου μειώσεως των προσόδων από την άσκηση της επαγγελματικής αυτής δραστηριότητας».
Δικαίωση Ραγκούση
Η απόφαση βρίσκεται ουσιαστικά στο ίδιο μήκος κύματος με την απόφαση του υπουργού Μεταφορών Γιάννη Ραγκούση, ο οποίος αρνήθηκε να υπογράψει το Προεδρικό Διάταγμα που είχε αφήσει ο προκάτοχός του Δημήτρης Ρέππας για το θέμα της απελευθέρωσης του επαγγέλματος των ταξί.
O υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, ο οποίος δέχθηκε αυστηρή κριτική ακόμη και από στελέχη του ΠΑΣΟΚ τόσο για την άρνησή του να υπογράψει το προεδρικό διάταγμα του προκατόχου του Δημήτρη Ρέππα, όσο και για τους χειρισμούς στο θέμα της απεργίας των Ταξιτζήδων, έχει ήδη λάβει το «πράσινο φως» από τον πρωθυπουργό να προχωρήσει στο άνοιγμα του επαγγέλματος των ταξί και απομένει η παρουσίαση και έγκριση των προτάσεων του από κάποιο κυβερνητικό όργανο, προκειμένου να τεθεί το σχέδιο νόμου που καταρτίζεται σε δημόσια διαβούλευση.
Υπεραμύνεται του ΠΔ για τα ταξί ο Δ. Ρέππας αφήνοντας αιχμές
«Ουδέποτε κρίθηκε αντισυνταγματικό Προεδρικό Διάταγμα για το άνοιγμα των επαγγελμάτων που με δική μου υπογραφή εστάλη στο Συμβούλιο της Επικρατείας» τονίζει ο υπουργός Δημήτρης Ρέππας, αφήνοντας μάλιστα και αιχμές για την αναστάτωση που προκλήθηκε με την απεργία των ιδιοκτητών ταξί.
Με αφορμή δημοσιεύματα για την απελευθέρωση των επαγγελμάτων ο κ. Ρέππας σημειώνει πως το Π.Δ. για τα ταξί ουδέποτε στάλθηκε στο ΣτΕ και προσθέτει: «Αν το Π.Δ. για τα ταξί είχε σταλεί εγκαίρως στο Συμβούλιο της Επικρατείας τότε δύο τινά θα μπορούσαν να συμβούν:
Α) Το ΣτΕ, πράγμα βέβαιο, να εγκρίνει το σχετικό Π.Δ. και η χώρα να μην έχει δοκιμάσει αυτήν την αναστάτωση μέσα στην τουριστική περίοδο.
Β) Το ΣτΕ να μην εγκρίνει το Π.Δ. και επομένως οι επαγγελματίες να μην έχουν κανένα λόγο να στραφούν εναντίον της κυβέρνησης.
»Επειδή όμως, όχι μόνον η νομολογία, αλλά και οι πρόσφατες γνωμοδοτήσεις του ΣτΕ συνηγορούν, είναι βέβαιο ότι θα ενέκρινε το Π.Δ. Δεν προκύπτει λοιπόν από πουθενά ότι υφίσταται θέμα συνταγματικότητας. Αντιθέτως μάλιστα».
Όσον αφορά στο επάγγελμα των μεταφορέων, σημειώνει πως «άνοιξε» για μεν τα φορτηγά δημόσιας χρήσης (ΦΔΧ) με το Ν. 3887/2010, για δε τα φορτηγά ιδιωτικής χρήσης (ΦΙΧ) με Κοινή Υπουργική Απόφαση (αρ. ΚΥΑ: Α8/63771/6239, ΦΕΚ 675), που εκδόθηκε ακριβώς σε συνέχεια αποφάσεων του ΣτΕ, προκειμένου το Δημόσιο να συμμορφωθεί στις συγκεκριμένες αποφάσεις.
Απόπειρα εκτόνωσης της έντασης μεταξύ Δ. Ρέππα – Γ. Ραγκούση
Να εκτονώσει την ένταση που προκλήθηκε ανάμεσα στον υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης Δημήτρη Ρέππα και τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Γιάννη Ραγκούση για την απελευθέρωση του κλάδου των ταξί επιχειρεί η κυβέρνηση. Σε ανακοίνωση που εξέδωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Ηλίας Μόσιαλος σημειώνει:
«Ποτέ στη χώρα μια κυβέρνηση δεν έχει προχωρήσει σε τόσο μεγάλες διαρθρωτικές αλλαγές, όσο η κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου. Στο πλαίσιο αυτό, έχουμε ήδη θεσμοθετήσει την απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων. Η πολιτική αυτή υλοποιείται και στον τομέα των μεταφορών. Έγινε για τα φορτηγά δημόσιας και ιδιωτικής χρήσης με το Δημήτρη Ρέππα. Γίνεται, με τον Γιάννη Ραγκούση, για τα ταξί».
«Σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται κοινωνικά ανεύθυνες συμπεριφορές ορισμένων ιδιοκτητών ταξί, που αναστάτωσαν τη ζωή των ελλήνων πολιτών, να εμποδίσουν την υλοποίηση της πολιτικής μας για τα ταξί, η οποία έχει ως γνώμονα την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος» καταλήγει.
Πηγές: Ναυτεμπορική, www.in.gr