Βραχυπρόθεσμα, έως το 2015, η αυξημένη ροή εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να προσφέρει στην ελληνική οικονομία έσοδα της τάξης των 900 εκατ ευρώ που θα οδηγήσουν σε προστιθέμενη αξία της τάξης του 0,4% του ΑΕΠ δημιουργώντας παράλληλα νέες θέσεις εργασίας.
Οι μελετητές της Εθνικής Τράπεζας διαπιστώνουν ότι τα Μεσογειακά λιμάνια διατηρούν το μερίδιο του 9% σταθερό στην παγκόσμια αγορά διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων ενώ αντίθετα τα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης φθίνουν και είδαν το μερίδιο της να συρρικνώνεται από το 20% το 1990 στο 10% το 2011.
Η Ελλάδα τα τελευταία τρία χρόνια, μέσω της συμφωνίας παραχώρησης που υπογράφηκε με την Cosco για το λιμάνι του Πειραιά, επέδειξε εντυπωσιακούς ρυθμούς αύξησης, παρατηρεί η μελέτη της Εθνικής.
Η διακίνηση κοντέινερ υπερτριπλασιάστηκε και άγγιξε το 2012 τα 2,7 εκατ κοντέινερ έναντι 850.000 το 2010 όταν στα ανταγωνιστικά λιμάνια της Μεσογείου καταγράφηκε αύξηση 20% στην ίδια περίοδο.
Τα ελληνικά λιμάνια απορρόφησαν το 5,5% της μεσογειακής κίνησης από 2% κατά μέσο όρο στην περίοδο 2008 – 2010.
Μεγάλες δυνατότητες
Ο Πειραιάς κάλυψε τα ? της διακίνησης από ελληνικά λιμάνια και διαπιστώνεται ότι λόγω της γεωγραφικής του θέσης και της αναβάθμισης των υποδομών του, έχει σημαντικά περιθώρια να απορροφήσει μεγαλύτερα μερίδια από τη διεθνή αγορά.
Εκτιμάται ότι η μεταφόρτωση εμπορευματοκιβωτίων το 2015 θα αυξηθεί σε 2,5 εκατ κοντεινερ φθάνοντας στο 7,6% της μεσογειακής λιμενικής αγοράς. Το 2012 το αντίστοιχο ποσοστό διαμορφώθηκε στο 6,8%.
Η εξέλιξη αυτή προϋποθέτει ότι η χωρητικότητα του Πειραιά θα πρέπει να αυξηθεί σε 5,7 εκατ κοντέινερ το 2015.
Σημαντικός παράγοντας σε αυτές τις εξελίξεις είναι το τρένο, ενώ σύμφωνα με τους μελετητές της Εθνικής και η Θεσσαλονίκη διαθέτει ένα μεγάλο πλεονέκτημα λόγω της γεωγραφικής της θέσης εφόσον αναβαθμιστούν οι υποδομές της.
Επιδράσεις
Μόνο η ανάπτυξη του Πειραιά σε κέντρο διαμετακόμισης προς τις αγορές της Ευρώπης υπολογίζεται ότι μέχρι το 2018 θα αυξήσει κατά 1,1 δις ευρώ την προστιθέμενη αξία για επιχειρήσεις άμεσα συνδεδεμένες με τη ναυτιλία ( ναυτιλιακές, λιμενικές υπηρεσίες, εξοπλισμός, διαχείριση φορτίων, επισκευές πλοίων ), κατά 2,1 δις για ένα ευρύτερο δίκτυο εταιριών κυρίως στο χώρο των logistics ενώ 1,9 δις ευρώ προστιθέμενη αξία μπορεί να δημιουργηθεί σε άλλες επιχειρήσεις λόγω της αυξημένης παραγωγής όλων αυτών των κλάδων.
Προστιθέμενη αξία ύψους 5,1 δις ευρώ – που αντιστοιχεί στο 2,5% του ΑΕΠ της Ελλάδας – και 125.000 νέες θέσεις εργασίας, είναι δυνατό να δημιουργήσει έως το 2018 η ανάπτυξη του Πειραιά σε κέντρο διακίνησης κοντέινερ προς τις ευρωπαϊκές αγορές, σύμφωνα με μελέτη της Εθνικής Τράπεζας.
Βραχυπρόθεσμα, έως το 2015, η αυξημένη ροή εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να προσφέρει στην ελληνική οικονομία έσοδα της τάξης των 900 εκατ ευρώ που θα οδηγήσουν σε προστιθέμενη αξία της τάξης του 0,4% του ΑΕΠ δημιουργώντας παράλληλα νέες θέσεις εργασίας.
Οι μελετητές της Εθνικής Τράπεζας διαπιστώνουν ότι τα Μεσογειακά λιμάνια διατηρούν το μερίδιο του 9% σταθερό στην παγκόσμια αγορά διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων ενώ αντίθετα τα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης φθίνουν και είδαν το μερίδιο της να συρρικνώνεται από το 20% το 1990 στο 10% το 2011.
Η Ελλάδα τα τελευταία τρία χρόνια, μέσω της συμφωνίας παραχώρησης που υπογράφηκε με την Cosco για το λιμάνι του Πειραιά, επέδειξε εντυπωσιακούς ρυθμούς αύξησης, παρατηρεί η μελέτη της Εθνικής.
Η διακίνηση κοντέινερ υπερτριπλασιάστηκε και άγγιξε το 2012 τα 2,7 εκατ κοντέινερ έναντι 850.000 το 2010 όταν στα ανταγωνιστικά λιμάνια της Μεσογείου καταγράφηκε αύξηση 20% στην ίδια περίοδο.
Τα ελληνικά λιμάνια απορρόφησαν το 5,5% της μεσογειακής κίνησης από 2% κατά μέσο όρο στην περίοδο 2008 – 2010.
Μεγάλες δυνατότητες
Ο Πειραιάς κάλυψε τα ? της διακίνησης από ελληνικά λιμάνια και διαπιστώνεται ότι λόγω της γεωγραφικής του θέσης και της αναβάθμισης των υποδομών του, έχει σημαντικά περιθώρια να απορροφήσει μεγαλύτερα μερίδια από τη διεθνή αγορά.
Εκτιμάται ότι η μεταφόρτωση εμπορευματοκιβωτίων το 2015 θα αυξηθεί σε 2,5 εκατ κοντεινερ φθάνοντας στο 7,6% της μεσογειακής λιμενικής αγοράς. Το 2012 το αντίστοιχο ποσοστό διαμορφώθηκε στο 6,8%.
Η εξέλιξη αυτή προϋποθέτει ότι η χωρητικότητα του Πειραιά θα πρέπει να αυξηθεί σε 5,7 εκατ κοντέινερ το 2015.
Σημαντικός παράγοντας σε αυτές τις εξελίξεις είναι το τρένο, ενώ σύμφωνα με τους μελετητές της Εθνικής και η Θεσσαλονίκη διαθέτει ένα μεγάλο πλεονέκτημα λόγω της γεωγραφικής της θέσης εφόσον αναβαθμιστούν οι υποδομές της.
Επιδράσεις
Μόνο η ανάπτυξη του Πειραιά σε κέντρο διαμετακόμισης προς τις αγορές της Ευρώπης υπολογίζεται ότι μέχρι το 2018 θα αυξήσει κατά 1,1 δις ευρώ την προστιθέμενη αξία για επιχειρήσεις άμεσα συνδεδεμένες με τη ναυτιλία ( ναυτιλιακές, λιμενικές υπηρεσίες, εξοπλισμός, διαχείριση φορτίων, επισκευές πλοίων ), κατά 2,1 δις για ένα ευρύτερο δίκτυο εταιριών κυρίως στο χώρο των logistics ενώ 1,9 δις ευρώ προστιθέμενη αξία μπορεί να δημιουργηθεί σε άλλες επιχειρήσεις λόγω της αυξημένης παραγωγής όλων αυτών των κλάδων.