Η Ελλάδα πιθανότατα θα μπορέσει να λάβει κεφάλαια για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών της εντός της καθορισμένης προθεσμίας της 15ης Νοεμβρίου, καθώς η εκταμίευσή τους εξαρτάται κατά κύριο λόγο από την ...
προώθηση μεταρρυθμίσεων στον χρηματοπιστωτικό τομέα, που είναι εφικτή ως τότε, δήλωσαν χθες αξιωματούχοι της ευρωζώνης στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters.
Η ευρωζώνη έχει προβλέψει τη διάθεση ενός ποσού ύψους έως και 25 δισεκατομμυρίων ευρώ για την ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού τομέα της Ελλάδας, βάσει της τρίτης δανειακής σύμβασής της.
Από το ποσό αυτό, τα 10 δισεκατομμύρια έχουν ήδη μεταβιβαστεί σε λογαριασμό στο Λουξεμβούργο και μπορούν να μεταφερθούν στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με τις πηγές που επικαλείται το πρακτορείο ειδήσεων, εάν οι έλεγχοι αντοχής (stress tests) των ελληνικών τραπεζών, τους οποίους θα διεξαγάγει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, δείξει ότι τα ελληνικά πιστωτικά ιδρύματα χρειάζονται περισσότερα κεφάλαια, θα αντληθούν χρήματα από τα εναπομείναντα 15 δισ. ευρώ με προϋπόθεση η Αθήνα να έχει θέσει σε εφαρμογή τους όρους της δανειακής σύμβασης που αφορούν τις μεταρρυθμίσεις στον χρηματοπιστωτικό τομέα ως τη 15η Νοεμβρίου.
Οι αναπληρωτές υπουργοί και υφυπουργοί Οικονομικών συζήτησαν χθες σχετικά με τις μεταρρυθμίσεις και το χρονοδιάγραμμα των εκταμιεύσεων σε τηλεδιάσκεψή τους.
Αποφάσισαν να χωρίσουν τις μεταρρυθμίσεις τις οποίες η Ελλάδα καλείται να προωθήσει για να λάβει τα εναπομείναντα 3 δισ. ευρώ της χρηματοδότησης που προβλέπεται να της χορηγηθεί φέτος και τα 15 δισ. ευρώ για τις τράπεζες σε δύο υποσύνολα.
Το πρώτο υποσύνολο θα εμπεριέχει 48 προαπαιτούμενα και νόμους που θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί ή εγκριθεί από τη Βουλή των Ελλήνων ως τα μέσα Οκτωβρίου, εξήγησαν οι αξιωματούχοι. Η ολοκλήρωση των ορόσημων των μεταρρυθμίσεων θα αποτελέσει τη βάση για την εκταμίευση των 2 από τα 3 δισ. ευρώ.
Η εκταμίευση του εναπομείναντος 1 δισ. και των 15 δισ. ευρώ για τις τράπεζες θα εξαρτηθεί από την ολοκλήρωση του δεύτερου υποσυνόλου των μεταρρυθμίσεων.
«Η τάση είναι οι μεταρρυθμίσεις στον χρηματοπιστωτικό τομέα να διαχωριστούν από την πρώτη πλήρη αξιολόγηση» επισήμανε αξιωματούχος της ευρωζώνης ο οποίος είναι ενήμερος για τη σχετική συζήτηση. «Άρα τα 15 δισ. ευρώ θα μπορούσαν να εκταμιευθούν μόλις ολοκληρωθούν οι μεταρρυθμίσεις στον χρηματοπιστωτικό τομέα και μόνο» πρόσθεσε ο ίδιος Ευρωπαίος αξιωματούχος.
Άλλες δύο πηγές επιβεβαίωσαν ότι αυτό είναι το σχέδιο.
Η ελληνική Βουλή αναμένεται να αρχίσει να συζητά και να εγκρίνει τους εφαρμοστικούς νόμους από την 9η Οκτωβρίου.
Αξιωματούχοι της ευρωζώνης αναγνωρίζουν ότι το μεγαλύτερο μέρος των μεταρρυθμίσεων που απαιτούνται στο πλαίσιο της τριετούς δανειακής σύμβασης της Ελλάδας πρέπει να ολοκληρωθούν το πρώτο χρονικό διάστημα της ισχύος της, σημειώνοντας πάντως ότι το θεωρούν δίκαιο, καθώς σχεδόν το μισό ποσό από το σύνολο των 86 δισ. ευρώ θα έχει εκταμιευθεί ως τα τέλη του έτους.
Η απόφαση των αναπληρωτών υπουργών και υφυπουργών Οικονομικών θα πρέπει πάντως να λάβει την έγκριση των υπουργών Οικονομικών στο προσεχές Συμβούλιό τους, μεθαύριο Δευτέρα στο Λουξεμβούργο.
Τα προαπαιτούμενα
Ολόκληρος ο κατάλογος των 48 προαπαιτουμένων, όπως τον παρουσιάζει σήμερα η «Ναυτεμπορική», έχει ως εξής:
1. Ολοκλήρωση της στρατηγικής για το χρηματοπιστωτικό σύστημα (εξομάλυνση της ρευστότητας και των όρων πληρωμής και ενίσχυση των τραπεζικών κεφαλαίων, ενίσχυση της διακυβέρνησης και αντιμετώπιση του προβλήματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων).
Η στρατηγική αυτή, βάσει του μνημονίου, θα περιλαμβάνει σχέδια σχετικά με τις ξένες θυγατρικές των ελληνικών τραπεζών, σύμφωνα με τα προγράμματα αναδιάρθρωσής τους που έχουν εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, και θα έχει ως στόχο την προσέλκυση διεθνών στρατηγικών επενδύσεων στις τράπεζες και την επιστροφή τους σε ιδιωτικό ιδιοκτησιακό καθεστώς μεσοπρόθεσμα.
2. Η Τράπεζα της Ελλάδας θα κάνει όλες τις απαιτούμενες ενέργειες για να υιοθετηθεί ο Κώδικας Δεοντολογίας.
3. Ολοκλήρωση του μεσοπρόθεσμου προγράμματος τεχνικής βοήθειας σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
4. Θέσπιση νέων ποινικών νομικών διατάξεων για τη φοροδιαφυγή και την απάτη, προκειμένου να τροποποιηθεί ο ειδικός ποινικός νόμος 2523/1997, καθώς και για να αντικατασταθεί το άρθρο 55 παράγραφοι 1 και 2 του ΚΦΔ, με σκοπό, μεταξύ άλλων, τον εκσυγχρονισμό και τη διεύρυνση του ορισμού της φορολογικής απάτης και της φοροδιαφυγής σε όλους τους φόρους. Θα πρέπει να καταργηθούν όλα τα πρόστιμα του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που επιβάλλονται βάσει του νόμου 2523/1997.
5. Θέσπιση κατάλληλων ποινών για τις απλές παραβάσεις του κώδικα βιβλίων και στοιχείων. Η μη έκδοση ή η ανακριβής έκδοση αποδείξεων λιανικής πώλησης θα αντιμετωπίζεται ως απλή αλλά σοβαρή παράβαση της διαδικασίας για τον ΦΠΑ.
6. Υπογραφή της υπουργικής απόφασης για την επέκταση του έμμεσου μητρώου τραπεζικών συναλλαγών ώστε να παρέχεται το ιστορικό συναλλαγών σε βάθος 10 ετών.
7. Έκδοση υπουργικής απόφασης για τη μεταφορά του προσωπικού του ΣΔΟΕ στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων.
8. Επεξεργασία, σε συνεργασία με την Τράπεζα της Ελλάδος και τον ιδιωτικό τομέα, κοστολογημένου σχεδίου για την προώθηση και τη διευκόλυνση της χρήσης ηλεκτρονικών πληρωμών και τη μείωση της χρήσης μετρητών.
9. Ψήφιση συμπληρωματικής νομοθεσίας για το Δημοσιονομικό Συμβούλιο.
10. Προώθηση νομοθεσίας για την αναβάθμιση του οργανικού νόμου για τον προϋπολογισμό (θέσπιση πλαισίου για τους ανεξάρτητους φορείς, σταδιακή κατάργηση των εκ των προτέρων ελέγχων από το Ελεγκτικό Συνέδριο κλπ.).
11. Παρουσίαση σχεδίου για την εκκαθάριση των καθυστερούμενων οφειλών, καθώς και των αιτήσεων επιστροφής φόρου και συνταξιοδότησης.
12. Συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή επί ενός σχεδίου δράσης για τις δημόσιες συμβάσεις.
13. Επέκταση των ανώτατων ορίων είσπραξης επιστροφών του 2015 για τις διαγνωστικές εξετάσεις, τις ιδιωτικές κλινικές και τα φαρμακευτικά προϊόντα στα επόμενα τρία χρόνια.
14. Προετοιμασίες για τη βαθμιαία εθνική εφαρμογή του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος (ΕΕΕ) και για τη σύσταση ενός μητρώου παροχών και την κατάρτιση στρατηγικής για να εξασφαλίζεται η ένταξη των ευάλωτων ομάδων και να αποφεύγεται η απάτη.
15. Έγκριση χάρτη πορείας για τη μεταρρύθμιση της αδειοδότησης των επενδύσεων, συμπεριλαμβανομένης της ιεράρχησης προτεραιοτήτων.
16. Δημιουργία τριών κινητών ομάδων επιβολής του νόμου με στόχο την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου.
17. Σύγκληση διυπουργικής επιτροπής χωροταξικού σχεδιασμού, με τη συμμετοχή ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων.
18. Έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης των υπουργών Δικαιοσύνης και Οικονομικών για τη μείωση του ποσοστού αμοιβής των συμβολαιογραφικών πράξεων για ποσά αντικειμένου συναλλαγής έως 120.000 ευρώ (σ.σ.: ο νέος συντελεστής πρέπει να είναι 0,8% από 1% που είναι σήμερα).
19. Εκ των υστέρων εκτίμηση επιπτώσεων σχετικά με επιλεγμένες μεταρρυθμίσεις που αφορούν τον ανταγωνισμό, την αδειοδότηση επενδύσεων και τον διοικητικό φόρτο.
20. Με βάση το 20ό προαπαιτούμενο, οι αρχές θα εφαρμόσουν ένα καθεστώς για το προσωρινό και μόνιμο σύστημα πληρωμών δυναμικότητας· θα τροποποιήσουν τους κανόνες της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας ώστε να αποφευχθεί η αναγκαστική λειτουργία σταθμών κάτω από το μεταβλητό κόστος τους και θα θεσπίσουν κανόνες σύμφωνα με την τελική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας σχετικά με τον συμψηφισμό των οφειλών μεταξύ της ΔΕΗ και του διαχειριστή αγοράς· θα αρχίσουν την εφαρμογή της μεταρρύθμισης της αγοράς φυσικού αερίου με βάση το συμφωνηθέν χρονοδιάγραμμα, με παράλληλη ιεράρχηση των τιμολογίων διανομής· θα εφαρμόσουν διακοπτόμενες συμβάσεις όπως αυτές εγκρίθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή· θα αναθεωρήσουν τα τιμολόγια της ΔΕΗ βάσει του κόστους, μεταξύ άλλων αντικαθιστώντας την έκπτωση 20% για τους χρήστες υψηλής τάσης με τιμολόγια βάσει του οριακού κόστους παραγωγής, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα καταναλωτικά χαρακτηριστικά των πελατών που επηρεάζουν το κόστος.
21. Νομοθετική έγκριση του προγράμματος αναδιάρθρωσης του «ΟΑΣΑ - Συγκοινωνίες Αθηνών» το οποίο έχει συμφωνηθεί με τους θεσμούς.
22. Χάραξη του χάρτη πορείας για την εφαρμογή του αναθεωρημένου Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας.
23. Έκδοση Προεδρικού Διατάγματος το οποίο θα ξεκαθαρίζει τους όρους και τις λεπτομέρειες ιστοσελίδας μέσω της οποίας θα αναγγέλλονται ηλεκτρονικά οι δημοπρασίες.
24. Ενέργειες ώστε η ΕΛΣΤΑΤ να αποκτήσει πρόσβαση σε πηγές διοικητικών δεδομένων σύμφωνα με το άρθρο 17 του Νόμου 4174/2013 όπως τροποποιήθηκε με τους Νόμους 4254/2014 και 4258/2014 και το Μνημόνιο Συνεννόησης που υπεγράφη στις 17/4/2014 μεταξύ της ΕΛΣΤΑΤ, του Υπουργείου Οικονομικών (ΓΓΠΣ), του γενικού γραμματέα Δημοσίων Εσόδων και του ΙΚΑ.
25. Υπαγωγή στο ETEA όλων των ταμείων επικουρικών συντάξεων και διασφάλιση ότι όλα τα επικουρικά συνταξιοδοτικά ταμεία θα χρηματοδοτούνται αποκλειστικά από ίδιες εισφορές από την 1η Ιανουαρίου 2015.
26. Σταδιακή κατάργηση της επιστροφής του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης ντίζελ για τους αγρότες σε δύο ίσα στάδια τον Οκτώβριο του 2015 και τον Οκτώβριο του 2016.
27. Τροποποίηση των ρυθμίσεων του 2014 και του 2015 για τη σε δόσεις καταβολή οφειλών από φόρους και εισφορές κοινωνικής ασφάλισης, ώστε να αποκλείονται όσοι δεν καταβάλλουν τις τρέχουσες υποχρεώσεις, τη θέσπιση απαίτησης για τη φορολογική διοίκηση και τη διοίκηση των οργανισμών κοινωνικής ασφάλισης για τη συντόμευση της διάρκειας της ρύθμισης για όσους έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν νωρίτερα, και την καθιέρωση επιτοκίων βάσει της ελεύθερης αγοράς, με παράλληλη παροχή προστασίας στους ευάλωτους οφειλέτες (με οφειλές κάτω των 5.000 ευρώ).
28. Εφαρμογή του νόμου για τις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις στον δημόσιο τομέα.
29. Εφαρμογή του νόμου 3865/2010 για τον δημόσιο τομέα και επαναφορά ως ημερομηνία εφαρμογής της 1/1/2015.
30. Έκδοση όλων των υπουργικών αποφάσεων για την εφαρμογή των πρόσφατων συνταξιοδοτικών αλλαγών. Οι αποφάσεις θα πρέπει να περιλαμβάνουν πρόβλεψη ότι και οι κατώτατες συντάξεις θα πρέπει επίσης να αποτελούν αντικείμενο περικοπής για όσους φεύγουν πρόωρα στη σύνταξη (π.χ. για όσους φεύγουν στα 62 με 15 χρόνια προϋπηρεσία).
31. Περαιτέρω αλλαγές στην ασφαλιστική νομοθεσία ώστε να ξεκαθαριστεί ότι ακόμη και γι’ αυτούς που θα διατηρήσουν το δικαίωμα συνταξιοδότησης πριν από τα 67 με λιγότερα από 40 χρόνια προϋπηρεσίας η περίοδος καταβολής εισφορών θα πρέπει να αυξηθεί σταδιακά στα 40 χρόνια μέχρι το 2022.
32. Ολοκλήρωση της στρατηγικής για την αντιμετώπιση του φαινομένου των «κόκκινων» δανείων.
33. Αυστηροποίηση κριτηρίων για την προστασία της πρώτης κατοικίας από τον πλειστηριασμό και προσαρμογή του νόμου για την πτώχευση των νοικοκυριών ώστε να ενσωματώσει τις προτάσεις των θεσμών.
34. Ενεργοποίηση του κυβερνητικού συμβουλίου για το ιδιωτικό χρέος.
35. Υιοθέτηση της πρότασης του ΟΟΣΑ για το άνοιγμα του επαγγέλματος του φαρμακοποιού (ιδιοκτησία φαρμακείων και από μη φαρμακοποιούς).
36. Υιοθέτηση της δεύτερης εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ και ειδικά των προτάσεων για τα αναψυκτικά αλλά και τα πετρελαϊκά προϊόντα.
37. Σύσταση επιτροπής για την παρακολούθηση των αλλαγών που απαιτούνται σε διυπουργικό επίπεδο ώστε να προχωρήσει η απελευθέρωση των αγορών.
38. Λήψη μη αναστρέψιμων βημάτων για την πώληση των περιφερειακών αεροδρομίων με τους υφιστάμενους όρους στον υποψήφιο αγοραστή που έχει ήδη επιλεγεί.
39. Εφαρμογή όλων των ενεργειών που έχουν συμφωνηθεί με την κυβέρνηση για την προώθηση των αποκρατικοποιήσεων που εκκρεμούν από το ΤΑΙΠΕΔ.
40. Είσπραξη των επιστροφών για το 2015 για τις διαγνωστικές εξετάσεις και τις ιδιωτικές κλινικές και αποσύνδεση των εισπράξεων επιστροφών του 2014 για τις ιδιωτικές κλινικές από τις εισπράξεις επιστροφών του 2013. Με τον καθορισμό των επιστροφών για το 2015 για τις διαγνωστικές εξετάσεις και τις ιδιωτικές κλινικές θα πρέπει να εκδοθεί και η σχετική υπουργική απόφαση.
41. Αλλαγή της νομοθεσίας για την περίοδο προστασίας των φαρμάκων (πατέντες) αλλά και του μηχανισμού τιμολόγησης.
42. Δημοσίευση εγκυκλίου για τις συνταγογραφήσεις στη Διαύγεια και αποστολή της στην ΗΔΙΚΑ.
43. Έκδοση υπουργικής απόφασης για το πάγωμα των επιστροφών για τις ιδιωτικές κλινικές στα επίπεδα του 2015 μέχρι και το 2018. Έκδοση υπουργικής απόφασης για το πάγωμα των επιστροφών για τις διαγνωστικές εξετάσεις μέχρι το 2018 (ή ακόμη και για μείωσή τους στην προοπτική μείωσης τιμών).
44. Κατάργηση της υπουργικής απόφασης ΦΕΚ 1117/2015, με σκοπό την εκ νέου επιβολή κυρώσεων και ποινών κατόπιν αξιολόγησης και καταγγελίας για ανάρμοστη συμπεριφορά και σύγκρουση συμφερόντων κατά τη συνταγογράφηση και για μη συμμόρφωση με τις οδηγίες του ΕΟΦ περί συνταγογράφησης (επαναφορά προηγούμενης δέσμευσης στο πλαίσιο του ΜΣ).
45. Έγκριση της μεταρρύθμισης της αγοράς φυσικού αερίου και του σχετικού ειδικού χάρτη πορείας, που θα έχουν ως αποτέλεσμα, μεταξύ άλλων, την πλήρη δυνατότητα αλλαγής προμηθευτή για όλους τους καταναλωτές έως το 2018. Κοινοποίηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή του μεταρρυθμισμένου συστήματος πληρωμών δυναμικότητας (συμπεριλαμβανομένου ενός προσωρινού και ενός μόνιμου μηχανισμού) και για τα προϊόντα ΝΟΜΕ.
46. Ακύρωση του άρθρου 2 του νόμου 4328/2015 που αφορά τη δυνατότητα εκχώρησης των ανείσπρακτων ενοικίων στο Δημόσιο.
47. Εξεύρεση «ισοδύναμου», αν η κυβέρνηση αλλάξει τις προβλέψεις που αφορούν την επιβολή του ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση.
48. Επανεξέταση και κατάργηση των προβλέψεων για το συνταξιοδοτικό σύστημα που θεσπίστηκαν με τον νόμο 4325/2015 και 4331/2015 (άρθρα 21, 24, 28, 31, 37, 38, 39, 75, 76) σε συμφωνία με τους δανειστές.